Selasa, 16 September 2014

Hikmah Perantau

Dua Cinta Yang Allah kurniakan untuk saya di sini


Di perantauan,

Ada nikmat yang Allah beri, dan ada nikmat yang Allah tarik.

Tidak seperti di tanah air, kami berjalan dan berlari mengejar bas dan kereta api, menelan liur melihat agam restoran dan makanan yang terjual kerana perlu memilih yang halal, hidup menanggung rindu pada ibubapa dan keluarga; rindu yang berat, mencatu wang sebaiknya, berbelanja sekadarnya

Ujian bertambah bila hidup jauh dari rumah Allah. Kiri dan kanan missionaris menghulur salam dan 'risalah'. Kami terbatas menghulur salam dakwah, dek bahasa bicara.

Tetapi manis ujian mula mendakap,
Melihat anak berkembang di depan mata, berbakti setiap masa kepada anak dan suami, saling memahami dan berdikari, berjemaah solat tanpa kompromi, rasa cinta dan rindu semakin kuat kepada ibubapa dan keluarga, menghargai apa sahaja yang ada walaupun secubit gula apatah lagi makanan yang tersisa.

Manis ujian bertambah bila hati sentiasa ingat pada Allah, bertawakal padaNya, berfikir bagaimana mahu mengembangkan agamaNya, berfikir tentang pengorbanan Rasulullah SAW dan para sahabat menyebarkan Islam ketika manusia mensyirikkanNya; sesuatu yang kami tidak serius di tanah air kerana 'aman'nya melaksanakan Islam.

Di sini..kami mencari-cari peluang sujud di rumahNya yang tidak dapat kami lakukan setiap masa. Peluang itulah menggugurkan air mata!

Yang ditarikNya belum tentu sama yang diberikanNya; lebih besar nikmatnya.

1 April 2014
Catatan menunggu Magrib

Tiada ulasan:

Catat Ulasan