Khamis, 18 Jun 2015

Kelas Korea

Beginilah keadaan kami dalam kelas Bahasa Korea. Guru Korea kami yang baik menggunakan pelbagai cara supaya kami tidak jemu dan terus berusaha keras.
Kelas kami ada individu pelbagai negara dan bangsa ; Malaysia, Indonesia, Bangladesh, Filipina, China dan Mesir.
Saya sangat sayangkan kelas ini. Guru mengajar secara ikhlas dan percuma. Saya bercakap tiga bahasa untuk berkomunikasi: Inggeris, Melayu dan Korea.
Kadang-kadang kerana asyiknya bercakap Melayu dengan rakan Indonesia, saya tersasul juga bercakap Melayu dengan rakan Bangladesh.
Rakan dari Bangladesh, namanya Shompa. Anak Gabenor Bank Bangladesh, mendapat biasiswa Hufs dalam bidang ekonomi. Dia membuka mata saya bahawa wanita Muslim di mana pun mereka, mereka boleh berjaya dengan usaha keras.
Selepas kelas, biasanya saya solat dulu. Rakan-rakan non muslim sudah faham. Bahkan guru juga akan bertanya dulu sebelum menghulur makanan pada kami yang muslim, halal atau tidak.
Begitulah kita sebagai muslim perlu bergaul dan menunjukkan akhlak yang baik. Semoga Allah Swt tidak memisahkan saya dengan guru dan rakan-rakan kelas ini selama saya di Korea.
Sarangheyo!
Ahlan wasahlan ya Ramadan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan